söndag 7 augusti 2011

Fluffiga frallor

Fluffiga frallor

Ingredienser:
1 msk margarin
4 dl mjölk
50 g jäst
1 ägg
2 msk ljus sirap
1/2 tsk salt
ca 11 dl vetemjöl

Pensling:
Resten av ägget
1 tsk vatten
vallmofrön

Gör så här: Värm margarinet och mjölken på spisen så det blir fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll sedan över den varma vätskan. Rör om till jästen har löst sig. Vispa upp ägget och häll i halva ägget i smeten. Rör i resterande ingredienser och arbeta ihop degen så den är smidig. Låt jästa i ca 20 min. Ta upp och knåda degen. Forma 12 st bullar. Lägg dom på bakplåtspappersklädda plåtar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Blanda det som är kvar av ägget med vattnet. Pensla bullarna och strö över vallmofröna. Grädda i 180 grader i ca 8-10 min.





Dom blir supergoda!!!!

2 kommentarer:

  1. Tackar för receptet! Riktigt goda på min ära.

    Ps. Grabbarna hälsar till sin fröken.. :-)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att dom blev lyckade=) Jag hörde av Daniel i dag att ni hade bakat frallorna!

    SvaraRadera